Kędzierzyn  - Blachownia- Zdzieszowice

Śląski Trójkąt Paliwowy – cel i pole bitwy o Paliwo – 1944  Kędzierzyn  (IG Farbenidustrie AG Werk Heydebreck), Blachownia (Oberschlesische Hydrierwerke AG Blechhammer), Zdzieszowice (Schaffgotsch Benzin Werke GmbH Odertal)– miejsce katastrof 29 samolotów.

Niemcy nie posiadali dostępu do własnych  złóż ropy naftowej dlatego działaniem o strategicznym znaczeniu było uzyskanie dostępu do europejskich złóż ropy naftowej oraz rozwijanie technologii produkcji benzyny z węgla, którego Niemcy mały pod dostatkiem.

Autorem bardzo skomplikowanej i drogiej  technologii produkcji benzyny  z węgla był Friedrich Karl Rudolph Bergius laureat Nagrody Nobla z dziedziny chemii z 1931r.

Najprościej mówiąc benzynę syntetyczną otrzymuje rozgrzewając węgiel w reaktorach do temperatury  410-460 °C, pod ciśnieniem 200-700 atmosfer, w obecności katalizatorów  i rozpuszczalników.

Najważniejsze fabryki syntetycznej benzyny koncernu  IG Farben Industrie zostały zlokalizowane na linii Odry i na Górnym Śląsku co zapewniało hipotetyczne bezpieczństwo na wypadek alianckich bombardowań. Były to: Hydrierwerke Pölitz w Policach,  Piesteritz i Śląski Trójkąt Paliwowy  : Schaffgotsch Benzin Werke GmbH Odertal (obecnie Zdzieszowice), IG Farbenidustrie AG Werk Heydebreck w Kędzierzynie, a także Oberschlesische Hydrierwerke AG Blechhammer w Blachowni. Zakłady w Blachowni miały się stać największą niemiecką fabryką produkującą benzynę syntetyczną.

W Kędzierzynie-Koźlu znajduje się wiele poniemieckich umocnień: bunkrów, schronów, a także pozostałości filii byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, który powstał w związku z budową fabryki paliw syntetycznych w Blachowni (Oberschlesische Hydrierwerke AG Blechhammer). Najwięcej obiektów znajduje się w lasach otaczających dzisiejsze zakłady chemiczne na osiedlach Blachownia i Azoty.
 
W lasach przy drodze z Kędzierzyna do Gliwic w okolicach Starej Kuźni do dziś można rozpoznać miejsce upadku Liberatora B 24, jednego z 29 samolotów zestrzelonych przez niemiecka obronę przeciwlotniczą na tym terenie.  Działo się to 13 października 1944r. w czasie nalotu na fabrykę OHW Blechhammer.  Z 10-cio osobowej załogi ośmiu lotników poległo a dwóch dostało się do niewoli.

Na fabryki syntetycznej benzyny w Kędzierzynie, Blachowni i Zdzieszowic  samoloty 15 Armii Powietrznej USA przeprowadziły 16 dużych nalotów zrzucając łącznie prawie 40 000 bomb. W styczniu 1945 zakłady przestały pracować.

Dzięki współpracy wywiadu Armii Krajowej, Biura Studiów i Analiz KG AK lotnictwa amerykańskiego „kurek z paliwem” do niemieckich czołgów został zakręcony.

Z inicjatywy Stowarzyszenia Blechhammer – 1944, pasjonatów lotnictwa,  regionalistów i gospodarzy  Muzeum Blechhamer 1944r powstała interaktywna ścieżka historyczna, która przenosi nas do roku 1944 i tzw. śląskiej bitwy o benzynę. (www.bitwaobenzyne.eu).

Zbiory muzeum Blechhammer – 1944 upamiętniają amerykańskich lotników 15 Armii Powietrznej, którzy w okresie od lipca do grudnia 1944 roku uczestniczyli w tzw. „bitwie o benzynę" tj. nalotach na niemieckie zakłady chemiczne. Upamiętnia również więźniów tutejszych niemieckich  obozów koncentracyjnych oraz obozów pracy , których więźniowe budowali i rentowali zakłady przemysłowe oraz pracowali w nich.

W skład ekspozycji wchodzą fragmenty zestrzelonych samolotów (amerykańskich, niemieckich i rosyjskich), mundury lotnicze, wyposażenie lotnicze oraz stanowisk obrony przeciwlotniczej a także liczne dokumenty, mapy i fotografie.

Siedzibą Stowarzyszenia jest Osiedlowy Dom Kultury „LECH” mieszczący się na osiedlu Blachownia przy ulicy Wyzwolenia 7 w Kędzierzynie-Koźlu.


Adres do korespondencji:

Stowarzyszenie „BLECHHAMMER -1944”

ODK „LECH”

ul. Wyzwolenia 7

47-225 Kędzierzyn-Koźle

 

Adres e-mail:

blechhammer1944@gmail.com

 

Można nas znaleźć na Facebooku:

www.facebook.com/blechhammer1944